Dagens stora händelse...

Har idag kommit över nästa steg på SCC...som J har tjatat om i över en vecka nu så svarade jag i telefonen. Gick hur bra som helst...kunde svara på de flesta frågorna så jag är nöjd. Dessutom fick jag göra en hel massa samtal angående helgens event som jag själv inte kommer att medverka på.

Kris tog med mig ut på äventyr idag...vi hoppade in i bilen och körde söderut på I-5 och hamnade på...tatada...IKEA! Dock för SCC's räkning men var ändå ganska komiskt att hon bad mig följa med. Blev en hel del andra ärenden uträttade också...så det var trevliga 2,5 timmar.

Förstår inte hur amerikaner någonsin kan åka och handla...finns HUR MÅNGA valmöjligheter som helst av allt. Jag hade supersvårt att bara köpa saker till frukosten idag...tänk när jag måste handla all mat och tänka ut alla rätter själv...då kommer jag få sätta av en hel dag i mataffären.

Så avslutar vi med en bild från dagen...IKEA i Seattle/Renton...skylten i gången från parkeringshuset till varuhuset!

Bussarna är inte mina vänner...

Gah, idag när jag skulle hem från SCC och stod uppe på Aurora Ave och väntade på bussen så körde den förbi mig. Som tur var så såg den mig och stannade en bit längre bort...men lite pinsamt att komma joggande och inspringande i en buss som är full med människor.

Seattle är verkligen ingen bra busstad för mig...antingen följer inte bussarna tidschemat eller så ser de mig inte. Kanske borde göra en stor skylt att ha med mig med bussnumret, så att jag verkligen kommer med.

Börjar i alla fall förstå mig på det här systemet nu, behöver inte längre sitta och läsa varenda gatunummer för att veta vart jag ska kliva av utan kan snällt sitta och filosofera och titta på butikerna efter gatan på väg till SCC eller hem.

Lördagens äventyr med Elisabeth.

Lördagen spenderades med Elisabeth, blev mycket rundvandring, mycket skratt och en helt awesome dag. Möttes upp runt 11 på bussen till Downtown, köpte busskort till mig. Strosade ner mot Pike Place Market för att besöka the Gumwall i Post Alley, hittade den inte så vi traskade vidare. Buss till Capitol Hill, Jimi Hendrix statyn, strosade runt och njöt i solen på Broadway. Gick tillbaka ner till Downtown med adressen till Gum wall. Njöt vidare i solen nere vid The Waterfront, gick upp mot Pioneer Square, vilade fötterna i Waterfall garden. Promenerade vidare och besökte Stadsbiblioteket. Mat i Westlake Mall, Monorail därifrån till Seattle Center för att strosa runt bland Space Needle, EMP, fontäner och annat roligt.

Lessnade framåt 18-tiden på downtown och tog bussen upp till Fremont där det denna helg hölls en Oktoberfest med öl i massor. Sammanlagt provade jag och Elisabeth 16 olika sorter...nästintill alla riktigt goda. En helt AWESOME dag. Kändes som jag och E hade känt varandra i flera år...och inte som sanningen var att vi träffades för första gången tidigare samma morgon.

Pike Place Market

Seattle Center, EMP

Drink 'n' Draw tältet...

Fredagens event...awesome!

Eventet i fredags var awesome...76:e våningen i högsta skyskrapan i Seattle. Klart och fint väder så utsikten var helt otrolig. Rolig upplevelse att få vara med...dessutom var T och R som jag var där med helt underbara kvinnor.

Welcome to WA...

Tittade just ut genom fönstret och ser att det regnar...that sucks. Men men...bara att välja sig vid Washington states omtalade väder. Gore-Tex jackan på och med sol i sinnet så ska jag nog klara av det här också!

Columbia Tower

Columbia Tower, fotat förra sommaren av broder

Columbia Center, taget från Google

Torsdags morgon...

Torsdag morgon här i USA, jag sitter just nu och väntar på att klockan ska bli 11.20 så jag kan traska ner till bussen och åka till SCC. Börjar sent idag eftersom jag ska jobba på ett event ikväll, så kommer nog hem runt 20 någon gång. Idag passade jag därför på att ta en morgonpromenad innan frukosten, blev bara 25 minuter men testade rundan C gav mig igår.

Igår tog jag bussen hem för första gången, jag och Kris åkte downtown för att fixa lite nycklar till SCC igår och så tog hon vägen förbi busshållplatserna för att visa mig. Dock åkte vi lite för kort så vi missade den bästa hållplasten, den hittade jag själv på google maps istället. Väldigt smidigt då det tar 2 min att gå från SCC till den hållplatsen. Satt på helspänn och läste alla vägskyltar för att inte missa min hållplats, men måste säga att jag är glad att jag ärvt pappas lokalsinne och har rätt bra öga för detaljer så att hitta var inga problem. Bara att komma ihåg små kom-ihåg märken som olika affärer så är det inga problem sen.

I morgon är det fredag, kan inte fatta att jag varit här en vecka redan då. Då blir det sen dag igen och ett besök på Columbia Tower downtown för en auction. Ska bli skönt med helg då man har lite tid att utforska staden. Blir Downtown med Bettan hela lördagen, sen blir det nog Northgate och shopping på söndagen om inte väderprognosen ändrar sig.

Update från en säng...

En liten uppdatering igen. Flygresan gick alltså jättebra...var dock den längsta resan jag gjort. Hade ont överallt på långflygningen...och så blir vi försenade pga ett regnoväder över Seattle så alla landsningsbanor var inte öppna. Dock kunde jag roa mig med att prata med killen bredvid mig...allt blir så mycker roligare om man har någon att prata bort tiden med.

Helgen nere i Puyallup var underbar, blev hämtad på flygplatsen av tre släktingar. Middag i Tacoma sen hem och slappa lite innan jag dundrade i säng rätt tidigt. Lördagen bestod i att träffa många fler av släktingarna och sen Puyallyup Fair med fyra av dem. The Fair var inget för mig, men det var ju kul att ha varit där i alla fall och gått runt lite.

Söndagen spenderades först i kyrkan...herregud vilken upplevelse. Inget som en svensk kyrka utan mer som en rock konsert. Men det var roligt. Efter det blev det frukost/lunch på ett ställe i Puyallup med några ur släkten igen. Senare på kvällen fick jag skjuts upp till Seattle för att träffa K för första gången...det var ju en upplevelse. Sen hem till C och J där jag nu bor. Detta är dock tillfälligt eftersom jag senare ska få flytta in i en lägenhet nere i Queen Anne. Hoppas flytten sker snart eftersom busschemat upp hit inte är det bästa...dessutom är det aslångt ner till stan så har liksom ingen chans att utforska något så länge jag bor här.

Allt på SCC är än så länge bara bra...lite segt nu i starten innan vi kommer igång med det jag ska få göra men kan vara ganska skönt att få gå in sig lite i rutinerna innan man sätter igång helt.

Kom just upp ifrån källaren här hos C och J...har powerwalkat på löpbandet i en timme och tittat på One Tree Hill. Förena nytta med nöje med andra ord. Så skönt att kunna följa serierna på tv igen...men har en känsla av att jag kommer få ge upp det snart igen eftersom jag inte alltid kan anpassa mig till tablåns tider.

Nä, nu ska jag gå ut och vara lite social.

I made it...

Skrev just ett langt inlagg som forsvann nar jag skulle ladda upp det.
Far skriva om det...men inte idag.
Resan gick bra och nu ar jag nere i Puyallup hos slakten.
Ar dotrott sa det blir en tidig kvall for mig ikvall.
Over and Out

Packningspanik...but I made it!

Oj så många gånger jag har velat ge upp och ställa in hela resan nu i eftermiddag...och detta på grund av packningen. Har svurit, kämpat och rensat och är nu äntligen under max-gränsen för både check-in och handbagaget. Alltså 23kg är ingenting när man väl sätter igång och packar...speciellt inte när man ska ha med sig lite varmare höstkängor och en extra jacka.

Blev en väldigt stor hög av bortrensade kläder...konstaterade att jag får köpa nya när jag kommer fram istället för att betala övervikt på flyget. Det är ju alltid roligt att gå ut på en shoppingtur...så då har man en bra anledning dessutom. Borde ju klara mig ganska långt med det som faktiskt fick stanna kvar i väskan också...bara det att det kändes så hopplöst när jag slängde bort ett plagg efter det andra.

Fick dessutom ett telefonsamtal från USA idag...blev förvånad över hur naturligt engelskan kändes efter bara några meningar. Ska bli kul att utvecklas språkmässigt också...kanske inte kommer att känna sig som ett ufo efter några dagar med det engelska språket.

Nu är det inte långt kvar...det börjar kännas på fjärilarna i magen. Ska bli så roligt att träffa släkten igen, och alla nya människor jag kommer att få träffa under dessa tre månader.
Over and Out

Än finns det saker kvar att göra...

Börjar känna pressen nu, i slutet av veckan står jag med mina fötter på amerikans mark och allt är inte klart än. Idag tog mamma och jag tag i saken och bokade övernattning natten innan flyget i alla fall...tyvärr var Rest and Fly på Arlanda fullbokat...så fick bli ett fräscht vandrarhem i Uppsala istället för samma pris. Skönt att slippa åka hela vägen hemifrån på morgonen utan bara 30-60 minuter.

Fick tummen ur idag och åkte iväg och fixade klipptid, har tänkt på det i flera dagar men varit osäker då jag inte klippt mig i Edsbyn på flera år. Fick i alla fall tid i morgon bitti för en uppfräschning av topparna...inget drastiskt men behöver piffas till lite innan avresan.
Over and Out

Nya inköp och provpackning...

I fredags tog jag och mamma en tur till Bollnäs för att köpa resväskor, en ny stor behövdes då den förra var tung och klumpig samt att jag var i behov av ett bättre handbagage. Kom hem med två nya fina väskor som jag är väldigt stolt över. Kom dessutom hem med ett par svarta tights, svarta finbyxor och ett par insydda byxor jag köpte för några år sedan som jag inte gillade passformen på.

Igår provpackade jag den stora väskan...vilket betyder att jag slängde ner alla kläder jag lagt fram och vågen visade på 17,8kg...maxvikten är 23 så än är det lugnt. Dock är det skor och allt annat krafs som väger multum...men det ska nog gå bra. Får väl prioritera bort en del kläder när det väl är dags för den slutgiltiga packningen.

Just nu håller jag på att söka boende i närheten av Arlanda för mig och föräldrarna tills natten innan avresa. Känns inte så lockande att köra hemifrån och ner till Arlanda då flyger lyfter runt 7 på morgonen. Just nu ser det ut som det blir en natt i Uppsala innan avresan.

Ungefär en vecka kvar...

Nu är det alltså ungefär en vecka kvar till avresa. Börjar kännas ganska nervöst men även väldigt spännande. Känns otroligt läskigt att åka helt själv denna gång, förra sommaren hade jag ju ändå 4 personer till med mig som såg till att jag inte försvann på flygplatserna.

Har kommit fram till att det är mycket som ska fixas och donas med innan en sån här resa. Därför lever jag just nu efter listor inom vissa områden. De största grejerna är nu gjorda så som:

- Boka resa (check)
- Fixa visum (check)
- Fixa boende (check)
- Skaffa försäkring (ckeck)
- Beställa pengar (check...får hämta nästa vecka)

Sen har man lite sådär mindre men även de väldigt viktiga saker som också är fixade så som:

- Skaffa skjuts till Arlanda (check...mami o papi ställer alltid upp)
- Skaffa skjuts från Sea-Tac (check...underbara amerikanska mamman Annette ställer även hon upp)
- Köpa nytt minneskort till kameran (check)
- Eluttagsadapter så man kan ladda mobil, kamera och dator (check)

Nu återstår en del småsaker samt en väldigt stor grej dock....ATT PACKA!
Har börjat lägga fram kläder, skor och saker på en tom säng hemma...ser både mycket och lite ut när man tittar. Får ha 23kg i resväskan...ojojoj. Upptäckte till min fasa igår att vår resväska väger 5,6kg...TOM. Så i morgon åker jag och mamma till Bollnäs för att kolla på en ny resväska som är lite smidigare och förhoppningsvis lättare. Samt att jag behöver köpa en bättre väska att ha till handbagage.
Over and Out

Välkommen till min nya blogg!

Som många av er redan vet kommer jag att "flytta" till Seattle nu under hösten.

Som ni ser i min header kommer jag att spendera 89 dagar...alltså ungefär 3 månader där.

Här kommer ni att kunna följa mina äventyr och dagliga rutiner i både text- och bildformat.